giffarna.blogg.se

Stor intervju med Martin & Ardi!

Publicerad 2016-11-06 16:46:25 i Allmänt,

 
Mönsterås två nya tränare fick ett antal frågor skickade till sig inför kommande säsong. De har svarat var för sig och man kan se att det finns en väldigt tydlig från de båda unga tränarna om hur man vill gå till väga för att räta upp skutan som har gått på grund. Håll till godo! 
 
Förra veckan stod det klart att ni båda ska träna föreningens A-lag kommande säsong. Hur uppstod idén hos er båda med tanke på att ni inte har några tidigare erfarenheter som A-lagstränare?
 
Martin: Intresset som tränare har alltid funnits och vi hade hand om Mönsterås B-lag tillsammans med Magnus samtidigt som vi spelade för A-laget. Men den tog extra fart när jag drog av ledbandet i knät och fick stå vid sidan om varje träning och match under en hel säsong när jag spelade för Ängö BK. Jag fick se fotbollen från sidan av planen men även vara delaktig i den genom att närvara på träningar och matcher med mera. Efter att ha känt efter ett år i div sex som spelare att skadan är återställd så var suget efter en tränarroll större och därmed har jag börjat gå tränarutbildningar. Efter att vi suttit ned med styrelsen i GIF och delat våra tankar och idéer emellan vad som krävs för att vända på denna trenden som varit i GIF, bestämde vi oss för att hoppa på denna spännande utmaning! Vi känner de flesta i laget och vet att det finns stor potential i dessa spelare. Med rätt attityd, inställning och hårt jobb vill vi att lokalbefolkningen ska tycka det är roligt att komma ner och titta på de rödklädda igen!
 
Ardi: Vi har alltid pratat tidigare om att ta över nåt lag i framtiden när chansen kommer och drömt lite om tränarjobb. Vi känner samtidigt att vi kan hjälpa klubben som står närmast hjärtat och kommer gå in helhjärtat för det här. En härlig utmaning både för oss och klubben.
 
Många är nog nyfikna på hur ni kommer fördela tränarjobbet. Finns det någon uttalad förstetränare och en assisterande eller kommer ni dela på ansvaret helt?
 
Martin: Nej, när vi började diskutera detta uppdrag så pratade vi om att göra det som två huvudtränare som delar på ansvaret. Ardi som är tillbaka efter ett par års frånvaro som spelare kommer även att spela en del under säsongen. Vi är nära vänner sen barnsben och känner varandra utan och innan vad gäller den fotbollsmässiga biten och tänker väldigt lika så det kommer falla på plats naturligt.
 
Ardi: Vi har alltid pratat om att dela upp som två huvudtränare innan vi tackade ja. Vi kommer bra överens med varandra där vi är även nära vänner utanför plan och har lätt att förstå varandra, kommer inte vara ett problem att komma överens. Jag är tillbaka efter ett par års frånvaro och kommer även försöka spela en hel del och hjälpa laget om det behövs men det är inget bestämt än.
 
Hur skulle ni vilja beskriva er själva som tränare? 
 
Martin: Med tanke på min brist på erfarenhet får tiden utvisa hurdan jag är som tränare. Men på förhand skulle jag se mig som en tränare med stor vilja, öppen för att lära mig och att ha ett stort tålamod, "Rom byggdes inte på en dag".
 
Ardi: Det är här är mitt första tränarjobb och det är inte lätt att dra några slutsatser utifrån det. Men ser mig själv som en disciplinerad och hård tränare med stor vilja och beredd att ge allt för att vi ska kunna nå stora mål tillsammans.
 
Med tanke på de tre raka nedflyttningarna som klubben har gått igenom, hur ska man vända skutan och börja ta sig uppåt igen?
 
Martin: Göra om och göra rätt skulle jag vilja säga. Att få styrelse, ledare och spelare att jobba mot samma mål. Inte stressa och sätta onödigt stora krav på oss själva utan att istället ha tålamod och vilja förbättras som ett lag. För att lyckas med detta tror jag att vi som tränare måste vara tydliga, få spelarna att börja kriga för klubbmärket på bröstet och det allra viktigaste, att ha riktigt roligt tillsammans! Hjälps vi alla åt och lyckas med detta kommer vi att börja skörda framgångar med Mönsterås GIF igen!
 
Ardi: Vi måste tänka logiskt nu och börja om från början.Ta rätta beslut tillsammans med andra ord. Vi måste dra åt samma håll från styrelsen, ledare och spelare.Tålamod är viktigt först och främst men samtidigt att alla ger allt för klubben och varandra. Jag vill se att alla kämpar för klubbmärket och försöker hjälpa laget att utvecklas både som spelare och som lag.
 
Förra säsongen så fick giffarna mycket beröm för sitt fina spel och sågs som ett av få lag i femman som verkligen försökte vara ett spelande lag. Är det något ni kommer försöka spinna vidare på?
 
Martin: Att vara ett bollförande lag är något vi kommer att lägga stor vikt vid. Med vårt spelarmaterial tycker jag att det finns stor potential till att göra det också. Jag tycker att man ska anpassa spelidén efter sitt spelarmaterial och få ut det bästa av varje individ. Inte anpassa spelidén efter enstaka spelare. Vi är elva man på planen som försvarar och elva som anfaller! Så vill man som åskådare se det gamla uttrycket "långa bollar på Bengt" är det inte IP i Mönsterås man ska till. 
 
Ardi: Vi anser att det finns potential i laget att kunna vidareutveckla och fortsätta vara ett bollförande lag. Jag vill samtidigt att vi ska få ut max av varje spelare och försöka anpassa spelet efter vårt spelmaterial. Jag gillar italiensk fotboll och njuter även lika mycket när ett lag kan försvara sig så vi kommer även lägga stor vikt vid försvarspelet. Det är viktigt för oss att kunna göra både och för att bli mer kompletta. Viktigast är att hitta ett grundspel som vi kan bygga vidare på.
 
Det kommer spelas en testmatch den 12:e November där en del nya ansiktet kommer vara med. Kan man förvänta sig att några nya spelare kritar på för klubben inom den närmsta framtiden?
 
Martin: Önskar att jag kunde svarat ett garanterat JA på denna frågan men det är upp till varje ny enskild spelare att svara på. Vi kommer att testa en del nya ansikten under testmatchen och det är både spelare vi känner väl sen innan i klubben men även nya ansikten som vi intresserade utav. Vi kommer att lägga fram vårt upplägg inför 2017, låta dem träffa de nuvarande spelarna och förhoppningsvis vill dem vara en del av våran spännande nystart i klubben.
 
Ardi: Väldigt svårt och säga ja eller nej. Vi har pratat med många nya men även gamla ansikten, och vi har fått ett positivt intryck från alla. Vi kommer lägga fram vårt upplägg för dom och försöka förklara att vi menar allvar med det här och vill bygga något fint tillsammans. Sen är det alltid upp till var och en och ta egna beslut, men vi är positiva.
 
Vilka egenskaper kommer ni värdesätta hos era spelare?
 
Martin: De kraven jag kommer att ha på spelarna är att dem har en vilja av stål, stort tålamod och en positiv inställning. Dessutom vill jag se ett gott uppförande, vi får inte glömma att som Seniorlag är  vi förebilder till de yngre i ungdomslagen och det är ett ansvar vi som varje enskild individ har att göra det bästa utav.
 
Ardi: Först och främst är vilja är väldigt viktigt inom fotboll. Postiv inställning och gott uppförande. Jag vill se seriösa spelare som kommer ner till träningen för att utvecklas vidare och uppnå de mål som vi har. Har man den inställningen så kommer man även ha roligt tillsammans.
 
Vad är era personliga målsättningar inför säsongen?
 
Martin: Min personliga målsättning är att utvecklas och få lite "kött på benen" inom detta yrke. Även att försöka göra ett gott intryck i klubben och försöka trycka på dem bitarna jag tror är viktigast för laget. Jag vill att efter säsongens slut när det är dags att summera ska vi känna att vi utvecklats som ett lag. Tabell/resultat baserade målsättningar tar vi internt med laget.
 
Ardi: Min personliga målsättning är att utvecklas inom tränarjobbet och att hjälpa klubben i rätt riktning. Jag vill att alla inom föreningen ska känns sig stolta när vi summerar säsongen i slutet av året. Jag hoppas vi kan bygga något fint som kan hålla även i framtiden.
 
Avslutningsvis, publiken har i stora drag uteblivit under de föregående säsongerna. Hur ska man locka tillbaka lokalbefolkningen till matcherna?
 
Martin: Lokalbefolkningens stöd är så otroligt viktigt och jag hoppas verkligen att vi kan få tillbaka och lyckas höja publiksnittet sen förra säsongen trots nedflyttningen klubben gick igenom. Med hjälp av hårt arbete både utanför planen med sociala medier, rörelse på köpingen men också på planen skall vi visa att det är värt varje öre och minut att komma ner och stötta oss!
 
Ardi: Vi behöver stöd från alla håll just nu. Men jag tror vi kommer höja publiksiffran från förra säsongen. Vi kommer tillföra nytt blod i klubben och börja om från början. Med rätt inställning kommer även stödet från publiken. Väldigt viktigt att vi håller igång även på sociala medier så folket vet när det vankas match.
 
Vi ser fram emot onsdagens träning och testmatchen på lördag. Ha de gott!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela